VALORI CE MERITĂ A FI DESCOPERITE
Istoric, entitatea datează din 1944, dar fabrica activează pe teritoriul actual din anul 1970. Ulterior, întreprinderea a fost alipită la asociația LAPTE din Bălți și a fost denumită Fabrica de Brânzeturi din orașul Râșcani. Odată cu venirea domnului Gheorghe Angheluța în funcția de director, a început și fabricarea produselor proaspete.
În acea perioadă, a început reorganizarea suprafețelor. Totodată, avea loc tranziția la economia de piață, iar vechile utilaje și tehnologii nu mai puteau face față. Existau deficiențe în comercializarea produselor, brânzeturile se maturizau în cel puțin 60 de zile, ceea ce a impulsionat producerea laptelui, chefirului și smântânii. LACTIS a cunoscut atunci și momente grele: uneori, se colectau doar câte două tone de lapte pe zi, iar partenerii de afaceri datorau companiei milioane de lei. Pe de altă parte, provocările au impulsionat modernizarea fabricii. Atunci a fost achiziționat utilajul pentru ambalarea laptelui, s-a utilat și o secție pentru producerea untului. Ulterior, compania din Râșcani a achiziționat fabrica de lactate INLAC din orașul Cupcini, care era atunci în proces de insolvabilitate. În continuare, aici a început să fie produs laptele praf. În acel moment, LACTIS a devenit un producător cu un ciclu complet de prelucrare a laptelui.
SUSȚINEM PRODUCĂTORII LOCALI
Gheorghe Angheluța are o experiență bogată în industria lactatelor. Și-a început activitatea imediat după absolvirea universității, în anul 1980, la asociația LAPTE din Bălți, în calitate de inginer mecanic. După aceea, în 1987, a fost transferat la actuala întreprindere ca inginer-șef, iar din anul 1990 și până în prezent, este directorul acesteia. „Pe timpul economiei planificate, era mai simplu de condus o întreprindere – era asigurată stabilitatea pieței, cantitatea de materie primă, însă utilajele nu erau din cele mai bune.
În 1998, și soția a venit la întreprindere. Încet-încet, ea s-a specializat în vânzări, iar copiii mă ajutau, de mici. În adolescență, Gicu, fiul meu, confecționa lăzi și ajuta șoferii cu livrările”, își amintește directorul.
Acum, materia primă autohtonă este mai scumpă decât cea din Ucraina, însă LACTIS susține producătorii autohtoni – partenerii săi de afaceri tradiționali. Compania a contribuit la efectuarea investițiilor în fermele locale, fermierii au fost ajutați să procure vaci și utilaje pentru colectarea laptelui. Mai mult ca atât, LACTIS plătește în avans pentru laptele pe care îl va primi peste câțiva ani. În prezent, suma plătită în avans ajunge la 12 milioane de lei.
„În ultimii ani, statul facilitează foarte mult ramura zootehniei. Prin intermediul AIPA, se investesc sume foarte mari. Constat că nu prea sunt oameni dornici de a conduce așa afaceri, pentru că necesită implicare maximă. Marele avantaj al produselor noastre constă în verificările exigente din partea ANSA, fapt ce garantează calitatea. Foarte multe produse din import sunt cu conservanți în exces și nu sunt de cea mai bună calitate. Producția noastră este supusă și degustărilor, iar angajații sunt remunerați pentru produsele de calitate superioară. Suntem conștienți că produsele sunt consumate și de copii, și de vârstnici, de aceea calitatea este responsabilitatea noastră numărul unu. De exemplu, folosim cele mai scumpe lacto culturi, produsele noastre sunt vii, iar utilajul modern este adus special din Finlanda”, a menționat omul de afaceri.
CALITATEA CONTEAZĂ
Eduard Toderiță, managerul pentru producție al LACTIS, povestește despre atitudinea companiei față de angajați. Acum acestora li se oferă chiar și loc de trai, nemaivorbind de salarii și bonusuri. „Activez la întreprindere deja de 20 de ani. În acest parcurs, m-am familiarizat cu toate procesele tehnologice, am urcat în carieră de la laborant până la manager”, relatează el.
Eduard Toderiță gestionează și laboratorul întreprinderii unde este verificată calitatea produselor. Potrivit lui, aceasta depinde, mai întâi de toate, de materia primă, care este colectată din 96 de puncte de colectare din regiunea de nord a Moldovei. La fiecare punct de colectare există un specialist instruit, care verifică minuțios calitatea laptelui primit din mai multe surse. Autocamioanele preiau materia primă din punctul de colectare și se mai verifică o dată calitatea. La fabrică, laptele se amestecă minuțios, calitatea fiind verificată încă o dată.
„Se stabilește indicele de calitate privind organoleptica, gustul, mirosul, culoarea, după care verificăm densitatea, apreciem aciditatea după PH, determinăm grăsimea laptelui. Urmează proba de fierbere. La termostabilitate, după proba alcoolică, înțelegem care lapte este de calitate superioară, de calitatea întâi sau doi. Apropo, analizăm minuțios ca să nu admitem prezența antibioticelor, deoarece colectăm nu doar de la ferme, ci și de la gospodăriile private. Controlul în regiune, dar și la întreprindere ne asigură să avem un lapte calitativ, iar asta înseamnă produse calitative. Analizăm laptele foarte minuțios și după repartizarea lui în funcție de calitate, după care se repartizează pentru producerea sortimentului de cașcavaluri, smântână, chefir. Zilnic, repartizăm laptele pe categorii și se trec patru filtre de control minuțios. Programele de control microbiologic și cele de autocontrol sunt ghidate de acte normative”, a subliniat specialistul.
El povestește că din laptele de calitate superioară se fac produsele proaspete și cașcavalurile Premium, iar cel de calitatea întâi și doi este folosit pentru fabricarea brânzeturilor Standard. Pentru a diversifica gama de produse, se face mai întâi o analiză de piață pentru a vedea așteptările consumatorului.
„Consumul cașcavalurilor presupune o tradiție seculara. Noi suntem abia la etapa de diversificare gustativă a unui sortiment continental – cașcavaluri turnate în forme. Analizăm în detalii, experimentăm rețete, facem degustări, apreciem calitatea, facem promovări în magazine și apoi decidem, cât de competitiv este produsul. Lansarea unui produs este cea mai costisitoare. Am încercat și producerea unor cașcavaluri Premium, cum este Parmigiano, doar că denumirea produsului trebuie să corespundă particularităților noastre de producere”, a specificat managerul.
În 2013, în colaborare cu un tehnolog din SUA, la LACTIS a fost produsă o șarjă de Parmigiano, dar, din cauza protejării denumirii de origine, produsul nu a fost scos în vânzare. Se mai păstrează și acum o cantitate mică, care a atins o perioadă de maturitate și păstrare de peste zece ani.
„În procesul de fabricare se descoperă noi rețete. Acum avem produse cu grad de maturitate de un an și opt luni, produse din gama Premium cu denumirea Grande Formaggio. Astăzi producem 11 tipuri de cașcaval și încă trei sunt produse noi care vor fi lansate curând”, a ținut să concluzioneze expertul.
PRODUSELE LACTATE DE CALITATE ÎNSEAMNĂ O SOCIETATE SĂNĂTOASĂ
În opinia Tatianei Angheluța, directorul de vânzări al companiei, fără o piață de desfacere și un lanț logistic bine chibzuit nu poți construi o afacere prosperă. „Actualmente, produsele LACTIS sunt prezente în toate rețelele comerciale din Republica Moldova, în fiecare colțișor al țării. Ne străduim să livrăm produsele direct, dar avem și distribuitor oficial pentru punctele mai îndepărtate. Participăm și la licitații. Circa 20% din instituțiile bugetare utilizează produsele noastre în alimentație. Mă refer la grădinițe, școli, spitale. Da, la licitații prețurile sunt mai mici, dar înțelegem că interacțiunea cu statul este și un act social, iar pentru compania noastră este foarte importantă sănătatea comunității în care trăim. Este o concurență acerbă, iar aceste contracte asigură o stabilitate din punct de vedere comercial. Pentru noi este primordial să menținem colectivul și să dezvoltăm noi produse”, afirmă managera.
Colaborarea cu lanțul de supermarketuri Linella este un merit al echipei de producere, deoarece calitatea LACTIS a cucerit cei 56 de degustători din cadrul concursului organizat de retailer. Produsele O Preț Mic – laptele, chefirul, smântâna și produsele Bun Străbun – untul, în curând și smântâna. Untul și smântâna se livrează pentru rețeaua de supermarketuri Nr. 1.
PERSPECTIVELE PIEȚEI
Managementul întreprinderii așteaptă acreditările de la Bruxelles pentru a putea livra produse lactate în Uniunea Europeană. Specialiști de la Comisia Europeană au efectuat deja câteva vizite la fabrica noastră, pentru a testa procesul de producere. Urmează ultima verificare a calității, după care compania va primi permisiunea de a exporta produse compuse, cum ar fi cașcavalul.
„Lucrăm la produse noi, care să fie competitive și care să-și mențină aceeași calitate incontestabilă LACTIS. Și actualitatea produselor este foarte importantă: uneori faci un produs bun, dar cumpărătorul nu este pregătit să-l accepte. Am avut o experiență cu mai mulți ani în urmă – am făcut un cașcaval tartinabil cu ciocolată și l-am retras din producere, iar acum urmează să-l producem din nou. Acum lumea are posibilitatea de a călători și de a vedea produse inedite. Astfel, se educă gustul”, a menționat doamna Angheluța.
O provocare mare pentru companie este războiul din Ucraina. Piața este practic invadată de produse din țara vecină, dar și din Polonia. Produsele sunt importate la un preț de dumping, de aceea piața autohtonă, având capacități modeste, este practic inundată cu produse din import.
OPORTUNITĂȚI DE DEZVOLTARE ȘI RESPONSABILITATE SOCIALĂ
Gicu Angheluța, administrator și manager vânzări, a explicat că fără componenta socială, nicio companie nu se poate menține prea mult pe piață. „Ne place să oferim ajutor și căldură sufletească oamenilor nu doar prin produsele noastre, ci și prin campanii sociale și strategii de responsabilizare socială. Am fost printre primele companii din Moldova care am implementat standardul ISO 50001, Sisteme de management al energiei. Avem instalate capacități mari de sisteme fotovoltaice și așteptăm permisiunea legală pentru a instala și altele”, a subliniat managerul.
La concursurile naționale, LACTIS a fost distinsă cu premiul de stat pentru calitate și competitivitate și cu mai multe distincții care confirmă aprecierea muncii asidue. După inițierea exporturilor, compania va participa la concursuri internaționale, ceea ce înseamnă noi direcții de dezvoltare.
„Avem 216 angajați. Sunt oameni care lucrează aici de 30, 40 de ani, oferim oportunități tinerilor specialiști pentru a crește și a-și dezvolta profesionalismul. Avem opt magazine specializate, dar planificăm un proiect interesant cu o rețea mai amplă. Apropo, pe teritoriul fabricii nu veți găsi un gram de ulei vegetal. LACTIS este un producător sigur, care pune preț pe calitate. Ne propunem drept obiectiv și producerea cașcavalului cu mucegai, care însă necesită o hală de producție separată. Este un proces specific și e nevoie de o pregătire minuțioasă a spațiilor, utilajelor și a personalului, dar merită. Și fabricarea înghețatei este o perspectivă pentru noi”, a încheiat discuția Gicu Angheluța.
Gheorghe ANGHELUȚA, director SA LACTIS
„În ultimii ani, statul facilitează foarte mult ramura zootehniei. Prin intermediul AIPA, se investesc sume foarte mari”.
Eduard TODERIȚĂ, manager de producție SA LACTIS
„Pentru a diversifica gama de produse, mai întâi se face o analiză de piață ca să vedem, pentru ce produse este pregătit consumatorul”.
Tatiana ANGHELUȚA, director de vânzări SA LACTIS
„E primordial pentru noi să menținem colectivul și să dezvoltăm noi produse”.
Gicu ANGHELUȚA, administrator și manager vânzări SA LACTIS
„Pe teritoriul fabricii nu veți găsi un gram de ulei vegetal”.