BC: Dle Igor Ștefăneț, ce urmărește Agenția de Investiții prin organizarea conferinței care iată că ajunge la cea de-a treia ediție în acest an?
Igor Ștefăneț: 50 la sută din atractivitatea investițională a unei țări depinde de sectorul imobiliar nerezidențial. Acolo este logistica, spațiile industriale de producere pentru tot sectorul de producere și spațiile de oficii, unde avem tot sectorul de prestări servicii.
Prin evenimentul respectiv, încercăm să atragem atenția investitorilor asupra acestui sector, unde nu avem deocamdată jucători străini. Pe parcursul anilor, a fost lăsat să se dezvolte sporadic pe cont propriu, iar tot ce s-a construit până acum se datorează relocării unor companii, în special în zonele economice libere din Republica Moldova cum ar fi Lear Corporation sau Draexelmayer, unde spațiile de producere au fost construite la comandă.
Spre comparație, în România, dezvoltatorii construiesc anual sute de mii de metri pătrați de spații în perspectiva atragerii investițiilor. Investitorii, când vin, trebuie doar să se acomodeze acolo.
Bineînțeles, construcțiile trebuie să corespundă cerințelor timpului. O companie modernă are nevoie de spații moderne, care pot fi adaptate rapid nevoilor sale de producere. În plus, clădirile trebuie să fie conforme standardelor de mediu, de eficiență energetică. Nimeni nu-și va amplasa producția într-o clădire construită în perioada sovietică, spre exemplu.
BC: În general, să înțelegem că structura pieței imobilului nerezidențial ar trebui să fie similară cu cea a imobilului rezidențial. Dezvoltatorul imobiliar angajează constructorul, care construiește clădirea, apoi o vinde sau o dă în chirie?
Igor Ștefăneț: Exact. Noi, Agenția de Investiții, încercăm să convingem marii dezvoltatori europeni prezenți în România să se extindă și la noi. Aceasta ar fi cea mai ușoară cale. Dezvoltatorii de pe acest segment sunt în mare parte companii belgiene, olandeze și germane, care au apărut de-a lungul istoriei, în mod natural, în cele mai mari porturi de la Marea Nordului precum Antverpen, Rotherdam, Amsterdam sau Hamburg.
Compania olandeză CTP a dorit să vină la noi, însă atunci nu era momentul potrivit. În ultimii ani, lucrăm constant cu Camera de comerț belgiano-luxemburgheză, cu Camera româno-germană și româno-olandeză pentru a atrage investiții la noi.
O problemă este că marii dezvoltatori imobiliari preferă să lucreze cu companiile de construcții cunoscute. Noi le putem propune deocamdată doar companii moldovenești.
În ce privește terenurile pentru construcție, acestea sunt suficiente. Doar în Zonele Economice Libere avem peste 500 de hectare. Acum vom avea și platforme industriale multifuncționale.
Pentru moment, însă, războiul a speriat investitorii. Totuși, este vorba despre investiții pe termen lung, unde recuperarea este de 8-9% anual. Este nevoie de stabilitate regională pentru astfel de investiții, iar noi, din păcate, nu o avem acum din cauza războiului.
În pofida acestei situații, nu am renunțat la evenimentul care ajunge la a treia ediție, pentru ca marii dezvoltatori să știe că piața imobiliară există în Republica Moldova, să cunoască ofertele, să afle cât e de ușor să deschizi o afacere, cum se derulează procesele de acordare a actelor permisive. Îi punem în contact cu întreprinderile locale care construiesc, le arătăm istoriile de succes și, în același timp, le arătăm că, în perspectivă, suntem totuși o destinație interesantă.
Pentru spații de oficii avem și acum cerere de închiriere de 20 de euro pentru un metru pătrat. Acum avem o companie, care vrea să se relocheze și are nevoie de cinci mii de metri pătrați.
BC: Cum funcționează acum piața imobilului nerezidențial de la noi?
Igor Ștefăneț: Dacă avem un investitor care a decis să vină și are nevoie de spații, îi recomandăm companiile autohtone care ar putea să construiască spațiile necesare. Acum avem patru companii de acest gen. Însă atunci când operează marii dezvoltatori, aceștia construiesc din timp spațiile și așteaptă să vină cumpărătorii, trebuie să fie creată cererea pentru spațiile respective. Un plus este că dezvoltatorii înșiși pot aduce investitori care să cumpere ori să ia în chirie aceste spații, dintre partenerii cu care lucrează.